Wat is osteoporose?

Osteoporose is een chronische ziekte waar heel veel mensen mee te maken hebben of zullen krijgen. Deze komt namelijk voor bij 1 op 3 vouwen welke ouder zijn dan 50. Wanneer je naar de cijfers gaat kijken zijn fracturen waarbij osteoporose ten oorzaak ligt vaker voorkomend dan een hartinfarct, borstkanker of een vasculaire bloeding bij elkaar. Toch zijn er niet veel mensen die iets over osteoporose kunnen vertellen, je hoort hier ook niet erg veel over in bijvoorbeeld de media of in je omgeving. Er zijn nog vele vragen die er zijn rond deze sluipende ziekte.

Osteoporose en botten

Ons lichaam heeft 206 botten, door ons als geheel gekend als het skelet. Deze botten zorgen er voor dat ons lichaam een structuur heeft en we kunnen bewegen. Deze botten bestaan uit onder andere calcium, fosfor en andere mineralen en bestaan zeker niet uit ‘dood’weefsel’ zoals velen zullen denken. Deze botten worden namelijk constant vernieuwd en afgebroken en opgebouwd. Het is in principe een levend systeem waarbij ons lichaam onze botten zo optimaal mogelijk wilt inzetten, net als al onze andere cellen. Wanneer we te maken hebben met osteoporose is er sprake van botontkalking of zogezegd botarmoede.

Botverlies

Iedereen zal te maken krijgen met botverlies. Onderzoek heeft aangetoond dat dit begint vanaf ongeveer 30-35 jaar. Zowel mannen als vrouwen hebben hier last van maar bij vrouwen kan het verlies na de menopauze groter worden. Men spreekt van osteoporose wanneer de afbraak van het weefsel in de botten een lange tijd aanhoudt, in dat geval is de afbouw sneller dan de opbouw. Het bot wordt dan steeds zwakker waardoor de kans op breuken groter wordt. Zelfs wanneer hier niet eens een echte reden voor is kan een bot worden gebroken. Bijvoorbeeld wanneer men een tas optilt of een trapje af loopt. De dagelijkse verplaatsingen worden daarbij ook veel gevaarlijker. Zo kan elk bot worden aangetast door de osteoporose.

Breken van botten

Wanneer je eenmaal je botten breekt is de kans op een nieuwe breuk ook groter omdat het bot dan op een bepaald punt is verzwakt Zo kom je eigenlijk in een vicieuze cirkel terecht. Wie bijvoorbeeld te maken krijgt met een wervelbreuk heeft in het daarop volgende jaar 4x zo veel kans op een nieuwe breuk. Ook bijvoorbeeld een gebroken heup kan er voor zorgen dat je hier vaker te maken mee zal krijgen. Om dit te voorkomen is het belangrijk dat osteoporose zo vroeg mogelijk wordt vastgesteld, maar juist hier is ook de moeilijke factor. Men weet het vaak pas wanneer men botten gaat breken. Dan is het eigenlijk al te laat.

Osteoporose tegen gaan

Osteoporose kan tegen gegaan worden of er kan in ieder geval voor worden gezorgd dat de gevolgen uitblijven en de symptomen worden verminderd. Een aangepaste levensstijl is vaak wel wat hier dan vervolgens bij aansluit. Zo zijn er diverse factoren welke bij kunnen dragen aan het tegengaan van osteoporose. Zo is het sowieso belangrijk goed bezig te zijn met een voldoende inname van  Calcium. Zorg voor een gevarieerd dieet waarin zeker ook zuivel zit verwerkt. Wanneer dit bijvoorbeeld vanwege een allergie niet mogelijk is zijn supplementen zeker aan te raden. Vraag raad bij je huisarts of wellicht diëtist. Daarnaast is het nastreven van een gezonde levensstijl erg belangrijk. Denk aan het uitoefenen van sport of je dagelijkse lichaamsbeweging, weinig alcohol drinken en niet roken.

Calcium en magnesium combineren

De calcium en magnesium supplementen zorgen ervoor dat je op een goede manier in je vel komt te zitten en je voor een goede variatie aan voedingsstoffen kunt zorgen. Het zijn onder andere de functies van de spieren die erdoor worden ondersteund, net als de functie van het hart. Calcium en magnesium zijn wat dat betreft van groot belang, waardoor het heel verstandig is om te kiezen voor een van de beschikbare supplementen.

Calcium en magnesium als rustgever

Zowel calcium als magnesium staan bekend als een belangrijke rustgever. Het zijn stoffen die ervoor zorgen dat ons lichaam tot rust kan komen, om ervoor te zorgen dat we ook andere stoffen op een goede manier op kunnen nemen. Het mooie van de beide middelen is dat ze gemakkelijk in te nemen zijn in de vorm van een supplement. Met name wanneer je te maken hebt met een hoop stress of een druk schema is het verstandig om er gebruik van te maken. Je kunt dan kiezen voor calcium en magnesium om ervoor te zorgen dat je op de juiste momenten ook even kunt ontspannen.

Calcium voor opbouw van botten

Calcium is daarbij vooral interessant voor de opbouw van sterke botten. We hebben eigenlijk altijd te maken met de afname van de kracht van onze botten, maar door daar aan de andere kant een opbouw tegenover te zetten hebben we er geen last van. Zolang je geen last hebt van een calcium tekort zorg je er als het ware voor dat er niets aan de hand is. Indien je te weinig calcium binnenkrijgt is het verstandig om er meer van in te nemen, bijvoorbeeld in de vorm van een supplement dat je online kunt bestellen.

Magnesium als algemene aanvuller

Daarnaast is er magnesium, dat ervoor zorgt dat diverse processen in het lichaam op een betere manier zullen verlopen. Magnesium is vooral interessant wanneer je gebruik maakt van een dieet dat rijk is aan eiwitten. Daarnaast kan het zo zijn dat je te maken hebt met je menstruatie en je overgang, of kunnen het situaties met een hoop stress zijn die vragen om wat extra inname van dit middel. Door wat magnesium in te nemen in de vorm van een supplement zorg je ervoor dat je op een zo gezond mogelijke manier door het leven kunt gaan.

Calcium en magnesium gebruiken

Je kunt calcium en magnesium op een gemakkelijke manier gebruiken. Door bijvoorbeeld 3x per dag een capsule in te nemen met ongeveer 200 ml water zorg je ervoor dat het goed kan worden opgenomen. Dit is een dosering die vooral in het begin interessant is, waardoor je het later langzaam af kunt bouwen. Je kunt dan bijvoorbeeld 1-3 keer per dag gebruik maken van calcium en magnesium, om op die manier in je behoeften te kunnen voorzien.

Een calciumtekort herkennen en voorkomen

Een calcium tekort kan verschillende nadelige gevolgen met zich meebrengen, waardoor het verstandig is om daar tijdig wat aan te doen. Dit kun je doen door het calcium tekort op tijd te herkennen, of er door middel van je voeding of supplementen voor te zorgen dat je iedere dag in ieder geval voldoende van deze stof binnen zal krijgen, zodat er geen tekort ontstaat.

Calcium tekort en symptomen

Het calcium tekort brengt een paar symptomen met zich mee, waardoor je de mogelijkheid hebt om dit op tijd te herkennen en er wat aan te doen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat je last krijgt van botontkalking, al zal je dat over het algemeen pas na een bepaalde tijd merken. Eerder al kun je last krijgen van de Engelse ziekte, die ook wel bekend staat als rachitis. Verder kun je bij een calcium tekort te maken krijgen met spierkrampen. Het is aan de andere kant een misverstand dat je witte plekjes op je nagels zal gaan zien, of dat het zelfs mogelijk is dat deze af gaan brokkelen.

Calcium tekort aanvullen met voeding

Je kunt er gelukkig vrij gemakkelijk voor kiezen om je calcium tekort aan te vullen en op die manier weer gezond door het leven te gaan. Dit kun je onder andere doen door veel zuivelproducten tot je te nemen en daarnaast groene bladgroenten te eten. Voorbeelden hiervan zijn broccoli, boerenkool, Chinese Kool of raapstelen. Ook kun je kiezen voor oesters, sardines in blik, sojabonen en bessen of aardappelen. Dit zijn allemaal bronnen van calcium, waardoor je met een goed gevarieerde voeding over het algemeen niet snel te maken zal krijgen met een calcium tekort.

Calcium tekort aanvullen met supplementen

Daarnaast kun je er natuurlijk voor kiezen om een calcium tekort aan te vullen door gebruik te maken van supplementen. Het grote voordeel hiervan is dat je niet direct voor een gevarieerde voeding hoeft te zorgen, wanneer dat je op dit moment bijvoorbeeld niet goed lukt. Door een supplement in te nemen is het in een keer mogelijk om ervoor te zorgen dat je voldoende van deze stof binnenkrijgt. Je kunt het calcium tekort gemakkelijk aanvullen door een supplement te nemen dat je bovendien gewoon online kunt bestellen en thuis af kunt laten leveren.

Gevolgen van een calciumtekort

Indien je onvoldoende maatregelen neemt tegen een calcium tekort kan het zijn dat je te maken zal krijgen met botontkalking. Het grote nadeel hiervan is dat je dit over het algemeen pas na een langere tijd zal merken. Vooral op oudere leeftijd is het erg vervelend wanneer je botten onvoldoende sterk zijn. Je kunt dan flink last krijgen van je calcium tekort, waardoor het verstandig is om hier op jonge leeftijd al wat aan te doen.

Calciumcarbonaat en de werking hiervan

De calciumcarbonaat werking zit eigenlijk heel eenvoudig in elkaar, waardoor dit op een uitstekende manier te beschrijven gaat. Het gaat er namelijk om dat de stof ervoor weet te zorgen dat je minder last zal krijgen van zuurbranden die ervoor zorgen dat je een pijnlijk gevoel ervaart. De calciumcarbonaat werking zorgt er als het ware voor dat je maag tot rust kan komen, bijvoorbeeld net na het eten, wanneer er veel maagzuur wordt aangemaakt.

Binden van maagzuur

De calciumcarbonaat werking kan het best worden omschreven als het binden van maagzuur. Dit is van groot belang, aangezien het maagzuur er over het algemeen voor zal zorgen dat er klachten in de maag kunnen ontstaan, zoals het ervaren van zuurbranden. De calciumcarbonaat werking is wat dat betreft heel eenvoudig en is te vergelijken met die van magnesiumsubcarbonaat. Het is dan ook goed mogelijk om een van deze twee middelen te kiezen wanneer je vaak last hebt van je maag. De calciumcarbonaat werking is effectief bij zuurbranden, maar daarnaast ook bij een misselijk of een opgeblazen gevoel en pijn in je bovenbuik.

Neutraliseren van de maaginhoud

De calciumcarbonaat werking gaat verder dan alleen het binden van maagzuur, aangezien het er op die manier voor weet te zorgen dat je maag als het ware tot rust zal komen. Door de maaginhoud te neutraliseren zorgt het middel ervoor dat je je voeding op een goede manier kunt verwerken. De calciumcarbonaat werking zorgt ervoor dat je lichaam niet als een razende maagzuur aan zal maken om de voeding te verwerken. In plaats daarvan wordt de inhoud van je maag zo neutraal mogelijk gemaakt, om het vervolgens op een rustige wijze te kunnen verteren.

Geschikt na het eten

De calciumcarbonaat werking zorgt ervoor dat je vooral net na het eten voordeel zal hebben bij dit middel. Je kunt de supplementen daarom het best innemen tijdens het eten. Het is dan ook niet voor niets dat men adviseert om het calciumcarbonaat in je voeding op te nemen, om er optimaal profijt van te hebben. Dat heeft vooral te maken met de calciumcarbonaat werking als een middel dat ervoor zorgt dat het maagzuur op een goede manier gebonden wordt. Je zorgt er op het moment dat je lichaam meer maagzuur aan gaat maken eigenlijk voor dat dit geen problemen op zal leveren.

Bijwerkingen van calciumcarbonaat

De calciumcarbonaat werking gaat gepaard met enkele bijwerkingen, maar die komen over het algemeen niet vaak voor. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je last zal krijgen van zure oprispingen, maar dit is maar in enkele gevallen zo. Daarnaast komt het sporadisch voor dat er darmklachten ontstaan of dat de ontlasting een keer wit zal zijn (dit is overigens totaal onschuldig). Indien je meerdere weken gebruik maakt van de calciumcarbonaat werking kan het in een uitzonderlijk geval zo zijn dat je last krijgt van nierstenen.

Alles over calciumcarbonaat in voeding

Calciumcarbonaat is voeding is van groot belang, aangezien het ervoor zorgt dat je minder last zal hebben van bijvoorbeeld brandend maagzuur en misselijkheid. Het is een stof die ervoor zorgt dat het maagzuur op een juiste manier gebonden wordt, waardoor je er zo min mogelijk last van zal hebben. Het is echter wel van belang om het verschil tussen calciumcarbonaat in voeding en calcium altijd goed te blijven zien.

Calciumcarbonaat als supplement

Calciumcarbonaat in voeding kun je gebruiken als supplement, waardoor het heel eenvoudig is om er gebruik van te maken. Calcium kunnen we over het algemeen terugvinden in diverse voedingsstoffen, maar het is een stuk minder gemakkelijk om aan een geschikte hoeveelheid calciumcarbonaat te komen. Het is daarom verstandig om gebruik te maken van supplementen, waarmee je er als het ware voor zorgt dat je op een gemakkelijke manier aan de juiste stoffen kunt komen. De supplementen zorgen voor voldoende calciumcarbonaat in je voeding, zodat je er op een gezonde manier voor kan zorgen dat je in ieder geval geen last zal krijgen van brandend maagzuur of een misselijk gevoel.

Calciumcarbonaat en calcium

Het is van belang om het onderscheid tussen calciumcarbonaat in voeding en calcium goed te maken, aangezien het twee verschillende dingen zijn. Calciumcarbonaat in voeding is er vooral voor om te zorgen dat je geen last hebt van brandend maagzuur of een opgeblazen gevoel. Calcium, aan de andere kant, zorgt ervoor dat je sterke botten op kunt bouwen. Je zorgt er door de inname van voldoende calcium onder andere voor dat je op latere leeftijd minder snel last zal krijgen van botontkalking, aangezien dat een bekend probleem is onder ouderen.

Calciumcarbonaat tegen brandend maagzuur

Het calciumcarbonaat in voeding zorgt er allereerst voor dat je minder last zal hebben van brandend maagzuur of andere zuurbranden in je buik. Dit kan een zeurderige of scherpe pijn opleveren, die het zeer interessant maakt om er op een effectieve manier wat aan te kunnen doen. De kans is groot dat je er vooral net na het eten last van hebt, aangezien het lichaam er dan voor kiest om meer maagzuur aan te gaan maken. Met calciumcarbonaat in voeding zorg je ervoor dat je hier veel minder last van hebt, aangezien het supplement het maagzuur voor je zal binden.

Calciumcarbonaat bij misselijkheid

Daarnaast kun je het calciumcarbonaat in voeding gebruiken om ervoor te zorgen dat je minder last zal hebben van maagpijn met een misselijk of opgeblazen gevoel. Dit wordt ook wel dyspepsie genoemd en dat kan er onder andere voor zorgen dat je last krijgt van zuurbranden of pijn in de bovenbuik. Waar de klachten precies vandaan komen valt vaak lastig vast te stellen, maar feit is dat je er met het calciumcarbonaat in voeding voor kunt zorgen dat je er minder last van hebt.

Gebruik calcium dagelijks!

 

Dagelijks verliest het lichaam calcium door verlies van haar, nagels, zweet, urine en ontlasting. Als dit verlies niet wordt aangevuld door het tot je nemen van voldoende calcium per dag, zal het lichaam dit tekort aanvullen door het onttrekken van calcium uit de botten. Voldoende calcium per dag is dus belangrijk voor de gezondheid van je botten en van je gezondheid als geheel!

Dagelijkse dosering naar leeftijdsgroep:
Kinderen van 1 tot 3 jaar oud: 500 miligram per dag
Kinderen van 4 tot 8 jaar oud: 800 miligram per dag
Jongeren van 9 tot 18 jaar oud: 1300 miligram per dag
Volwassenen tussen de 19 en 50 jaar: 1000 miligram per dag
Volwassenen van 51 jaar of ouder: 1200 miligram per dag

De dagelijkse inname van calcium per dag verschilt ook per geslacht! Lees meer…

Calcium maar dan anders

Bekend is dat het tot je nemen van voldoende calcium belangrijk is voor het opbouwen en behouden van gezonde botten en tanden. Toch bevindt zich in het dieet van veel mensen een tekort aan calcium. Een oplossing kan het gebruiken van supplementen, maar veel mensen ondervinden dat de tabletten vaak groot zijn en moeilijk door te slikken. Het goede nieuws is dat er ook andere manieren zijn bedacht om een voldoende calcium per dag in te blijven nemen. Lees hier een aantal alternatieve manieren om je calcium dagelijks op peil te houden!

Het probleem met pillen

Veel fabrikanten hebben verschillende vormen van calciumtabletten ontwikkeld om mensen aan hun dagelijkse hoeveelheid calcium te helpen. Echter, voor velen zijn de tabletten veel te groot, moeilijk door te slikken en lastig te verwerken in de dagelijkse routine. Ook zijn er klachten geweest over milde bijwerkingen zoals een onregelmatige stoelgang en een opgeblazen gevoel. Hoewel fabrikanten bezig zijn om supplementen te ontwikkelen die deze problemen moeten voorkomen, laten veel mensen de supplementen liever voor wat het is. Voor veel mensen zijn alternatieve manieren om calcium in te nemen daarom aantrekkelijk. Wel moet men eraan herinnert worden dat ook deze methoden de dagelijkse voeding niet mogen vervangen.

De alternatieven

De oplossing zit in ontwikkelde producten waarin de hoeveelheid calcium is verhoogd. Deze producten komen in verschillende vormen. Een aantal fabrikanten hebben meer calcium verwerkt in een aantal drankjes. Denk hierbij aan mineraalwater, vitaminedrankjes en sinaasappelsap. Andere beschikbare producten waarin meer calcium zijn verwerkt, zijn bijvoorbeeld aspirientjes en zelfs chocolade! De hoeveelheid calcium in deze producten kan verschillen van 100 tot bijna 400 miligram calcium. Dat is bijna de helft van de benodigde hoeveelheid per dag!

 

Calcium slecht voor het hart? | calciumcarbonaat

Calcium staat al geruime tijd slecht in het nieuws sinds is aangetoond dat het gebruik ervan kan leiden tot hart- en vaatziekten, in het bijzonder bij mannen. Wat we vergeten is dat het hier gaat om een te grote hoeveelheid aan calcium. Als je je houdt aan de juiste, aangeraden hoeveelheden per dag, kan het innemen van calcium zelfs bijdragen aan het voorkomen van hart- en vaatziekten!

Het innemen van calcium in de juiste hoeveelheden kan het risico op een verhoogde bloeddruk en andere hartaandoeningen verminderen. Hoewel 99 procent van de calcium in ons lichaam voorkomt in de tanden en de botten, speelt de overige 1 procent een belangrijke rol in veel lichamelijke processen. Denk hierbij aan spierfuncties, maar ook aan het zenuwstelsel. Het hart is een spier en zowel het hart als de bloedvaten worden aangestuurd door het zenuwstelsel waardoor calcium dus een belangrijke rol speelt in het lichaam als het gaat om hart- en vaatziekten.

Een teveel aan calcium kan dus absoluut zorgen voor problemen in het hart en de bloedvaten, maar een tekort aan calcium is ook zeker niet aan te raden!

Calcium carbonaat juist doseren

De dagelijkse hoeveelheid calcium verschilt per leeftijdsgroep. Voor mannen en vrouwen ligt deze dagelijkse hoeveelheid tussen de 1000 en 1200 mg per dag. Een calciumtablet bevat ongeveer 500 à 600 mg calcium carbonaat. Om het lichaam de calcium snel en effectief te laten absorberen heeft calcium het maagzuur nodig. Het lichaam neemt de calcium het beste op als de tabletten verspreid over de dag worden ingenomen waarbij 500 mg per keer wordt aangehouden. Vaak wordt er aangeraden calcium carbonaat in te nemen in combinatie met Vitamine-D of magnesium voor een optimale opname van calcium carbonaat in het lichaam.

Een gebrek aan calcium kan een verlaagde botdichtheid of botafwijkingen tot gevolg hebben. Ook heeft een onderzoek aangetoond dat onvoldoende calcium in het lichaam nadelige gevolgen heeft voor de bloeddruk. Als men voldoende magere voeding dat rijk is aan calcium tot zich neemt, verlaagt de bloeddruk bij mensen die last hebben van hypertensie.

Een teveel aan calcium kan ook nadelige gevolgen hebben. Een teveel kan onder andere leiden tot verstopping van urinewegen en het kan het absorberen van andere stoffen in het lichaam tegenwerken. Andere nadelige gevolgen kunnen een verhoogde kans op prostaatkanker en de onderdrukking van botstofwisseling zijn. Een maximale hoeveelheid aan calcium wordt bij 2500 mg nog veilig geschat.

Weinig calcium door veel stress

Iedereen krijgt dagelijks te maken met stress. Stressfactoren gedurende de dag kunnen plaatsvinden op het werk of thuis. Een beetje stress voor het lichaam is soms nodig om goed te presteren. Echter, als de stress te regelmatig en in grote mate voorkomt, kan dit niet alleen invloed hebben op je prestaties, maar ook op je gezondheid. Zo kan een teveel aan stress iemand onrustig maken en kan leiden tot depressie’s of een hoge bloeddruk. Belangrijke stoffen in het lichaam zoals calcium en magnesium worden dan opgebruikt.

Waarom is magnesium belangrijk voor het lichaam?
Magnisium in het lichaam is belangrijk bij het behouden van het calcium en energiepeil en speelt een rol bij het goed laten functioneren van de hart- en bloedvaten. Onvoldoende magnesium zorgt voor een te hoge afscheiding van hormonen in het lichaam die leiden tot stress. Een verminderde aanvoer van magnesium leidt dan tot vermoeidheid, irritatie en ongerustheid.

Waarom is Calcium belangrijk voor het lichaam?
Calcium speelt een grote rol in het behoud van botten en tanden, maar helpt ook bij het goed laten functioneren van het hart en de zenuwen. Een goede absorbering van calcium vergt ook wat magnesium en een aantal andere mineralen. In tijden van stress wordt door het lichaam, net als bij magnesium, calcium snel opgebruikt.

Het aanvullend slikken van calcium en magnesium, kan de symptomen van stress verminderen. De supplementen dienen echter niet als oplossing voor de stress. Om van een teveel aan stress af te komen, is het belangrijk daar aan te werken met bijvoorbeeld een ontspannende activiteit zoals yoga of medicatie.